Deel 5 – De Kers en voetbalvisie
Je kunt je ongetwijfeld herinneren dat het speelgoed dat je tijdens jouw jeugdjaren had geen lang leven gegund was. Binnen de kortste keren waren de hebbedingetjes ontleed en netjes verdeeld over meerdere kamers. Nieuwsgierig geworden door de werking van jouw bezit was je druk bezig met het uit elkaar halen van alle onderdelen. In elkaar zetten was er vaak niet bij, waardoor het uiteindelijk ook in die staat werd opgeruimd. Fabrikanten speelden (eigenlijk nog steeds) heel slim in op de creativiteit in ons. Zij ontwikkelden speelgoed dat juist in delen werd aangeleverd. Dit had een aantal voordelen; je ouders hadden de komende uren geen “kind” aan je. Je bracht samen gezellig knutseltijd door. In elk geval zag je iets ontstaan dat je zelf had “opgebouwd”. Het resultaat werd stap voor stap zichtbaar. Het duurde even voordat je ouders je zover hadden dat je moest gaan slapen, want door jouw enthousiasme wilde je blijven knutselen aan jouw creatie.
Nu heb je de taak op je genomen om jouw spelers zo goed mogelijk te helpen in hun ontwikkeling. Hoe fijn zou het zijn als je als coach in staat bent om datgene wat tijdens de wedstrijd gebeurt te definiëren en om te zetten in de juiste ontwikkelingsstappen voor jouw spelers? Zou het helpen om “voetbal” ook in delen aan te leveren, de meegeleverde instructies te volgen en alle facetten samen te voegen tot een logisch geheel?
Voetbal is een spel. Net als elk ander spel is het de bedoeling dat je je best doet om het spel te winnen. Tijdens de voetbalwedstrijd kunnen er tal van keuzes worden gemaakt. Dit maakt het spel complex en onvoorspelbaar, want je weet niet wat de volgende zet is, ongeacht wie er op dat moment aan de bal is en wat de overige spelers (medespelers en tegenstander) op een bepaald moment doen. Kortom, tijdens een wedstrijd gebeurt veel, heel veel. Welke voorwaarden worden er door de spelers van beide teams gecreëerd, wat zijn de intenties en hoe ziet de uitvoering eruit? Dit blijft zich de gehele wedstrijd blijft voordoen.
Hoe zorg je ervoor dat het voor jou, en dus ook voor de kinderen, overzichtelijk blijft? Maak op voorhand voor jezelf een keuze. Zolang je vasthoudt aan die keuze, schakel je nagenoeg de rest automatisch uit. Dit vraagt om discipline, maar je leert er wel mee omgaan. Het is noodzakelijk om een keuze te maken; vooral in het jeugdvoetbal. Je kunt al die koppies proberen vol te proppen met alles wat zich volgens jou tijdens de wedstrijd heeft afgespeeld, maar dat is verspilde energie. Bespaar jezelf de moeite.
We gaan het niet te ingewikkeld maken. Bezoek een jeugdwedstrijd en zorg dat je een pen en een notitieblok bij je hebt. Zorg ervoor dat je een mooie plek langs het veld hebt, in de buurt van de coach van één van de teams. Zodra de wedstrijd begint maak je notities. De notities bestaan uit coachopmerkingen die je opvangt. Wellicht lukt het je om te kijken wat het resultaat is van alle coachopmerkingen. Om het iets te verduidelijken; Heeft de coach het accent gelegd op aanvallen, verdedigen, of van alles wat (geen accent)? Ga achteraf voor jezelf na of er een rode draad herkenbaar is. Ben benieuwd of je na het trekken van jouw conclusies direct iets over jezelf hebt geleerd.
De KNVB heeft een mooie kapstok ontwikkeld om trainers/coaches te helpen een rode draad te ontwikkelen dat zorgt voor structuur. Deze structuur is gebaseerd op de KNVB visie op (leren) voetballen. Een heldere visie draagt bij aan de keuze voor de richting waar de vereniging naartoe wilt. Is de visie van de vereniging niet helder? Dan loop je het risico dat eenieder die betrokken is zijn of haar eigen ideeën erop los laat. Er ontstaat een wir-war van eigen interpretaties; er is geen rode draad. “Blij dat we zaterdag gewonnen hebben, maar geen idee of de kinderen iets hebben geleerd!” Dit maakt het onmogelijk om jeugdspelers optimaal te ontwikkelen, want er is geen gezamenlijk vertrekpunt, laat staan een doel. Feitelijk blijf je stilstaan; vereniging, trainers/coaches en…….de kinderen.
De Kers